برولوج
الفصل الأول
الفصل الثاني
الفصل الثالث
الفصل الرابع
برولوج
الفصل الأول
الفصل الثاني
الفصل الثالث
الفصل الرابع
Unknown page
الجنس الثالث
الجنس الثالث
تأليف
يوسف إدريس
برولوج
(يفتح الستار الأول على حجرة معمل الدكتور آدم. الحجرة جديدة حديثة وأجهزتها تمثل آخر
(آدم شاب في الثلاثين، وسيم جاد، ومن عينيه يشع ذكاء حاد، يقف أمام طرف لجهاز معقد،
آدم :
كل تلاتين ثانية خدي قراية.
نارة :
Unknown page
أرصد النهاية العظمى والصغرى مع بعض، ولا الصغرى بس؟
آدم :
أنا امبارح قلت إيه؟
نارة :
قلت العظمى.
آدم :
خلاص تبقي ترصدي العظمى.
نارة :
بس النهاردة الصبح قلت لي الصغرى.
آدم :
Unknown page
آه. افتكرت. ارصدي الصغرى، صح.
نارة :
أنا بقى ح ارصد الاتنين لأني متأكدة إنك على بعد الضهر ح تكون غيرت
آدم (راميا إياها بنظرة جانبية) :
ما سمعتيش على الألسنة اللي زي الضوافر لازم كل شوية تتقص.
نارة :
وسمعت برضه على الناس اللي ما بيستلطفوش الحق لله في لله.
آدم :
كدة؟ طب انتي عارفة الحق، الحق بقى انتي إيه؟
نارة :
Unknown page
أنا مساعدة فنية درجة سابعة على سن ورمح.
آدم :
جايز، بس انت اسمك الحقيقي «لاب بوي» يعني صبي المعمل، ومن هنا ورايح مش ح اقول
نارة :
كل الأنوثة دي وصبي!
آدم :
عندك حق، كل الأنوثة دي لازم لأكبر من صبي، لراجل.
نارة :
يا دكتور آدم ، ما تحاولش تغيظني، ولا تعقدني ... أنا عندي ثقة تامة في نفسي، أنا
آدم :
Unknown page
ذنبها إيه صحيح، دا الشمس أنثى.
نارة :
طب ما أنا كمان مؤنث.
آدم :
فشر، دا انت قمر.
نارة :
ميرسيه.
آدم :
بالمناسبة القمر مذكر.
نارة :
Unknown page
والله لولا إنك رئيسي لكنت وريتك أنا أنثى ازاي.
آدم :
الحمد لله إني رئيسك. (نارة تفتح فمها إلى آخره وكأنها تهم بالصراخ، آدم يشير لها بيده
آدم :
ولو فيها رزالة ... ممكن تقفليه؟
نارة :
اسمع يا دكتور آدم.
آدم (مقاطعا) :
اسمعي انت، بعد خمستاشر ثانية بالظبط ح نبتدي، والقراية كل 30 ثانية، الأول
نارة :
Unknown page
علم ومخاصماك.
آدم :
آدي نتيجة إدخال المرأة في مجالات علمية خطيرة زي دي، ببساطة تيجي لك قبل
نارة :
دلوقتي مين اللي ...
آدم (مقاطعا بلهجة جادة جدا) :
15، 14، 13، 12، 11، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2، 1 ابتدي ... (يضغط على زر، يصدر عن الجهاز صوت وتصبح له تكة منتظمة.)
نارة :
13، 5.
آدم :
Unknown page
مش بطال.
نارة :
88، 1.
آدم :
غريبة جدا.
نارة :
13، 10.
آدم :
استمري.
نارة :
Unknown page
26، 14.
3، واحد من عشرة. (يستحيل صوتها إلى غمغمة كمن يسمع جدول الضرب.)
5، 1,5
96، 13
38، 7
7، 7 (فجأة يدوي صوت غريب، صوت أنثوي عميق جدا، لا تكاد تعثر له على
الصوت :
هوووه.
آدم :
س ...
Unknown page
نارة (سادرة في غمغمتها.) :
7، 7.
7، 7
7، 7
الصوت :
هوووه (أقرب وأعمق وأشد نفاذا) . (رغما عنه يتوقف آدم عن التطلع إلى الجهاز ويرفع رأسه قائلا
آدم :
هوووه. (في الخلفية نارة مستمرة في الرصد وغمغمة الأرقام 7، 7.)
الصوت :
هوووه ... عندك ميعاد في العتبة.
Unknown page
آدم :
إيه؟ ... أنا ... مين؟
الصوت :
هوووه ... عندك ميعاد في العتبة. (يظل آدم مذهولا بعض الوقت، ولكنه لا يلبث أن ينفض رأسه وكأنما
نارة :
7، 7.
7، 7
آدم (باندهاش) :
العظمى سبعة والصغرى سبعة، مش معقول.
نارة :
Unknown page
بقى لها كدة سبع قراءات.
آدم :
دي ظاهرة غريبة، دا كأن عنصر الزمن توقف.
نارة :
13، 2.
آدم :
بدأ يتحرك.
نارة :
15، 3.
آدم :
Unknown page
أحسن.
نارة :
12، 4. (آدم يغمغم مستحسنا.)
نارة :
10، 5.
7، 6
7، 7
الصوت :
هوووه.
آدم (بوجل) :
Unknown page
هوووه.
الصوت :
عندك ميعاد في العتبة.
نارة (مستمرة) :
7، 7.
7، 7
7، 7 (آدم، كالمنوم، يترك «البنش» ويتجه إلى باب الخروج.)
نارة :
رايح فين يا دكتور؟ الحق النتيجة عندك. (لا يرد آدم ويخرج.)
نارة :
Unknown page
7، 7.
7، 7
7، 7
7، 7 (تسمع «تكة» ويتوقف الصوت الذي كان يصدر عن الجهاز.)
نارة :
باظت التجربة، إيه اللي جراله؟ حتى لو كان عايز يروح التواليت ما كانشي قادر
(فجأة يدخل آدم وقد تغير تماما وعاد إلى طبيعته حيا مليئا
آدم :
آسف يا نارة، أظن لازم نعيدها.
نارة :
Unknown page
أنا مستعدة أخسر شهر من عمري وأعرف إيه اللي سيبك التجربة.
آدم :
حاجة كدة تموت م الضحك.
نارة :
تسمح تقولها لي.
آدم :
حاجة ما تتقالشي، هايفة يعني، أنا نفسي باستغرب ازاي تسيبني التجربة وأخرج،
الصوت :
هوووه ... بنقول عندك ميعاد في العتبة. (إلى كائن آخر يتحول آدم، يستدير كالمنوم.)
نارة :
Unknown page
دكتور آدم، جرى إيه؟ مالك؟ فيه إيه؟ وقفت العدد ليه؟ (ينظر لها وكأنه لم يعد يراها.)
إخص عليك. منظرك يخض. إنت عايز تخضني؟ أنا ابتديت أخاف! (يستدير بلهفة ثم ينطلق كالسهم خارجا من الباب.) (ستار مؤقت) (على موسيقى الافتتاح تبدأ عناوين المسرحية تظهر معروضة بالفانوس
الفصل الأول
شخصيات الدراما
آدم:
شاب في الثلاثين طويل أنيق وسيم تبدو عليه علامات الذكاء
نارة:
فتاة في العشرين، عصرية تماما، شعرها قصير وشخصيتها حادة ساخرة ومن
عشماوي:
في الخامسة والخمسين، سمين جدا، أسمر، صوته مخالف تماما لما يجب
Unknown page
العالم:
في الخمسين: فيه كل ما في الخمسين من جمال، بذقنه المقفلة بالبياض
هيلدا:
امرأة عارمة الأنوثة، طاغية الشخصية، ذهبية الشعر الناعم كالحرير،
الكائن:
الكلب الخروف.
7 سيدات أشجار.
7 شجرات رجال.
رجال وسيدات وأطفال من مختلف الأعمار.
الزمن
Unknown page
الوقت الحاضر.
المنظر الأول (المكان: ميدان العتبة، بالتقريب المنظر هو الدائرة التي تحتل مركز
(قبل رفع الستار ومع نهاية موسيقى الافتتاح تبدأ الساعة تدق السابعة، عند الدقة
(وأيضا ومع قرب نهاية الموسيقى وبداية دق الساعة نبدأ نسمع ضجة ميدان العتبة
(الميدان وإن كان يزخر بالناس في محيطه ووسطه إلا أنه عند السرة، المارة الذين
(نلمح آدم لا يزال مرتديا البالطو الأبيض فوق القميص والبنطلون وقد تهدل البالطو
آدم :
أديني في العتبة أهه، بقالي يومين وأنا في العتبة، وعندك ميعاد في العتبة،
(فجأة يقترب من أب معه طفلان، ويندفع ناحيته
تسمح من فضلك. (الرجل وأطفاله يمضون وكأنهم ما سمعوه أو رأوه.) (يعض آدم على شفتيه غيظا ويندفع ناحية سيدة بلدي ترتدي
Unknown page